Veterankonferansen 2017

Publisert mandag 13. november 2017 - Siw Overland - Forbundsstyret

Veterankonferansen 2017
7.-8. november 2017 ble det for femte året på rad arrangert nasjonal veterankonferanse på Scandic Park Hotel i Sandefjord.

På konferansen møtte vi veteranene selv, og mange av de som jobber med oppfølging og anerkjennelse av veteraner fra internasjonale operasjoner.Under konferansen fikk vi mange interessante og spennende foredrag. Det ble også satt lys på skyggesidene ved deltagelsene i internasjonale operasjoner, og gjennomført paneldebatter med veteraner og de som er satt til å følge dem opp etter at de kommer hjem. Her var både, psykologer, NAV og representanter fra regjeringen representert.

veteran3

Veteranprisen 2017 gikk til Knut Østbøll

5 personer/organisasjoner var plukket ut som finalekandidater til årets veteranpris. Det var i alt kommet inn 53 forslag.Vinneren av veteranprisen ble Knut Østbøll for hans mangeårige innsats for veteransaken. Han er blant annet ansvarlig for NVIOs kameratstøtteordning, veteranhjelp og Bæreias venner.

veteran4

Prisen ble delt ut av Forsvarssjef Haakon Bruun Hansen, under Forsvarssjefens festkonsert som ble hold av Forsvarets stabsmusikk korps og operatrioen Divine. Etter konserten inviterte Forsvarsjefen til festmiddag. Det ble servert fantastisk god mat og ny Forsvarsminister Frank Bakke Jensen hold en humoristisk og flott tale.

Jeg synes det er viktig at vi som fagforening stiller opp på veterankonferansen og viser vår støtte og respekt til de som har vært ute i internasjonale operasjoner. Mange av dem har gitt mer enn man kunne forvente for Konge og fedreland.