Også negative konsekvenser med forliket

Publisert mandag 14. november 2016 - Administrator

Bilde: Richard Breivik/Forsvaret
I dag, fire dager på overtid, kom regjeringspartiene og Ap til en foreløpig enighet om langtidsplanen. - Mange av våre innspill og bekymringer knyttet til LTPen har fått gjennomslag, sier forbundsleder Johan Hovde. Men, han mener også det er negative forlik som nå er kommet på bordet.

Aftenposten skriver i ettermiddag at regjeringspartiene og Ap har kommet til enighet om de fleste punktene i langtidsplanen. Noen av punktene er "satt på pause" inntil landmaktstudien er klar, uttaler Trine Skei Grabde til Aftenposten tirsdag.  Les hele saken her.

- Endelig har rikspolitikerne kommet frem til en enighet knyttet til Forsvarets videre utvikling, uttaler forbundsleder, Johan Hovde i ettermiddag.

Etter mange runder ser vi at mange av våre innspill, og bekymringer knyttet til LTPen har fått gjennomslag. Dette er et resultat av arbeid sammen med de øvrige organisasjoner. Budsjettet styrkes med 390 millioner. Viktige kapasiteter består, samt at det legges til rette for å styrke forsvarsevnen ut over det regjeringen først la opp til, sier han videre.

Det er dessverre også negative konsekvenser med det forliket som nå er fremlagt.

Hærens investeringer til skyves ut i tid, noe som igjen er med på å skape usikkerhet ift hvilken landmakt Norge skal ha. Andøya flystasjon legges ned, her forsvinner ikke bare viktig kompetanse, med også et helt lokal samfunn blir skadelidende.  Det samme gjelder Kjevik, en velfungerende utdanningsinstitusjon legges ned og mange arbeidsplasser må flyttes. Spørsmålet til disse svært dramatiske valgene er om disse er med på å skape den operative effekten som det påstås, samt om dette er det samfunnsøkonomiske mest fornuftige, avslutter Hovde