Til USA med Folk og Forsvar

Publisert fredag 26. januar 2018 - Rigmor Christensen

Til USA med Folk og Forsvar
Folk og Forsvar arrangerer mange spennende studieturer, og Rigmor Christensen ble med 21.-29. oktober i 2017.

Sist høst var jeg så heldig å få delta på Folk og Forsvar sin studietur til USA. Folk og Forsvar er en norsk organisasjon som driver informasjonsarbeid om norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. Den ble stiftet i 1951 etter et enstemmig vedtak i Stortinget og er en paraplyorganisasjon med over 60 medlemsorganisasjoner. Folk og Forsvar arrangerer konferanser, temadager, foredrag og flere studieturer hvert år, blant annet til USA, Svalbard, Wien og Brussel, og gir økonomisk og praktisk støtte til grupper, skoler og organisasjoner som reiser på egen hånd.  Folk og Forsvar utgir Kontaktbladet Folk og Forsvar, plakater, temahefter og sikkerhetspolitisk leksikon.

USA1

Første besøk på turen var til Washington hvor det var sightseeing til de berømte severdighetene og monumentene rundt The Mall. Vi fikk blant annet med oss Lincoln-monumentet, Vietnam- og Korea minnesmerkene, Arlington æreskirkegård med Kennedygravene og Den ukjente soldats grav, samt Capitol og området rundt Det Hvite Hus.

I den norske ambassaden i Washington informerte militærattache Hannestad om det norsk-amerikanske forsvarssamarbeidet. Det ble også informert om F-35-programmet og om amerikansk utenrikspolitikk.

Neste dag var det besøk i Pentagon, et sted jeg alltid har drømt om å få se. Her fikk vi informasjon om amerikansk samarbeid med Nord-Vest Europa og oppdatering om Ukraina/Russland, Midt-Østen, Syria og ISIL. Besøket i Pentagon ble avsluttet med en interessant omvisning og et besøk i Pentagons egen souvernirshop. I Washington var vi også i møte med «Atlantic Council.» Dette var meget interessant, og vi fikk høre deres tanker og analyser rundt amerikansk politikk, med spesiell vekt på perioden etter at Donald Trump ble president. Et tilfeldig møte og håndtrykk med Senator John Mc Cain var nok et av høydepunktene i Washington for min del.

Deretter gikk turen med buss sørover til Norfolk hvor vi først besøkte NATO HQ SACT og fikk brief om den den norske kontingenten i Virginia. Etter en liten shopperunde på Premium Outlet (Juhuu…), ble vi busset til verdens største flåtebase hvor vi fikk omvisning på en amerikansk carrier. Her ga både skipets egen kaptein og mannskap og en representant fra spesialstyrkene informasjon. Skipsbesøket var preget av stor åpenhet, og vi fotograferte ivrig, utenom på broen, hvor det var forbudt. Om kvelden var hele gruppen invitert hjem til den norske oblt Harvey hvor det ble servert middag og god drikke til. Siste stopp på programmet var New York City hvor vi var invitert inn til den norske FN-delegasjonen. Den norske FN-ambassadøren Tore Hattrem ga en interessant brief om deres arbeid, og Kommandør (Milråd) Egelid orienterte om de fredsbevarende operasjoner. Det ble videre informert om arbeidet i FNs Sikkerhetsråd og om den humanitære krisen med migrasjon og flytningsstrømmer.

Så gikk vi i samlet flokk bort til FN-hovedkvarteret. Vi fikk omvisning og informasjon, og det var ivrig fotografering av deltakerne på talerstolen i FNs Generalforsamling. Vi fikk i tillegg overvære en sesjon i FNs Sikkerhetsråd hvor akkurat da den norske FN-ambassadøren holdt sitt innlegg vedr res 1325 Kvinner i krig og konflikter.  I tillegg til det tette faglige programmet, rakk vi også å få se oss omkring både i Washinton, Norfolk og ikke minst i New York. I New York opplevde jeg både rundtur til fots med både Ground Zero, Brooklyn Bridge og Times Square, men ikke minst var jeg så heldig å delta på en tretimers guidet taxitur hvor den meget godt kjente sjåføren viste oss alle de berømte stedene. Deltakergruppen var spennende sammensatt med personell fra både Forsvaret, flere videregående skoler, Politiet og LO. Vi ble meget godt mottatt overalt og det var tydelig at både de norske og de amerikanske representantene var meget godt forberedt og satte pris på vårt besøk. Alt i alt vil jeg anbefale dere å sjekke ut Folk og Forsvars aktiviteter og evt selv søke om å få delta på en av deres spennende studieturer.

USA2

Du kan lese meg om Folk og Forsvar her